|
Jak realizowałam integrację i ścieżkę ekologiczną w Zielonej Szkole
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1830 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Danuta Lipowska
Jak realizowałam integrację i ścieżkę ekologiczną w Zielonej Szkole, w Puszczy Białowieskiej
Wychowując i ucząc dzieci, a szczególnie w klasach integracyjnych musimy stale szukać nowych atrakcyjnych form i metod przekazywania wiedzy. Jedną z takich form jest nauka w bezpośrednim kontakcie z przyroda tzw. „Zielona Szkoła”. Razem z wychowawczynią kl. IV integracyjnej zorganizowałam wycieczkę do zielonej szkoły w Puszczy Białowieskiej. Jest dość kosztowna forma nauczania, warto włożyć wiele wysiłku w zorganizowanie wyjazdu. Na spotkaniu z rodzicami zapoznałam ich z projektem edukacyjnym i zachęciłam razem z wychowawczynią do zorganizowania wspólnego wyjazdu. Rodzice po zapoznaniu się z projektem, zaakceptowali go.
PROJEKT EDUKACYJNY – REALIZACJA ŚCIEŻKI EKOLOGICZNEJ W PUSZCZY BIAŁOWIESKIEJ, W ZIELONEJ SZKOLE CEL OGÓLNY: poznanie składu gatunkowego rezerwatu przyrody Białowieskiego parku Narodowego
CELE SZCZEGÓŁOWE: - wyrabianie umiejętności obserwacji przyrody, - rozwijanie zainteresowania środowiskiem przyrodniczym, - kształtowanie emocjonalnego stosunku do przyrody, - budzenie odpowiedzialności i poszanowania dla flory Białowieskiego Parku Narodowego
ZAKRES TREŚCI: ogólna charakterystyka Białowieskiego Parku Narodowego najstarsze i najokazalsze gatunki drzewostanu ingerencja człowieka w rezerwacie
Wiadomości: uczeń zna, wie: pojęcie „rezerwat przyrody” zasady zachowania się na terenie rezerwatu walory przyrodnicze rezerwatu nazwy gatunkowe drzew nazwy poszczególnych partii lasu nazwy zwierząt żyjących na wolności
Umiejętności: uczeń umie:
rozpoznać gatunki drzew posługiwać się kluczem do oznaczania roślin wykonać schematyczny rysunek obserwowanego obiektu
Postawy: przekonanie ucznia: ♦ kształtuje postawę badawczą ♦ jest dociekliwy ♦ współpracuje z grupą ♦ jest przekonany konieczności ochrony przyrody ♦ rozwija wrażliwość na piękno przyrody
Metody: ♦ obserwacyjna – obserwacja terenu i obiektów naturalnych ♦ słowna - pogadanka, prelekcje
Strategia: ♦organizacyjno – emocjonalna
Formy pracy:
♦ spacer szlakiem:Kładka Żubra” do Rezerwatu Żubrów
Bibliografia: 1. J. Mowszowin: Przewodnik do oznaczania drzew i krzewów krajowych 2. H. Waszkiewicz: Edukacja w naturze 3. H. Waszkiewicz: Obrazy z życia przyrody
I faza wprowadzająca
- przypomnienie pojęcia „rezerwat” - zapoznanie się z Regulaminem zachowania się na terenie rezerwatu - przedstawienie celu zajęć - przedstawienie krótkiej charakterystyki Białowieskiego Parku Narodowego
II faza realizacji
- rozdanie uczniom kart pracy - udzielanie wsparcia i pomocy przez nauczycieli i przewodnika uczniom z orzeczeniami poradni psychologiczno - pedagogicznej
III faza podsumowująca
- sprawdzenie kart pracy -podsumowanie i ocena pracy uczniów
Praca domowa
Opisz wrażenia ze spaceru szlakiem „ Kładka Żubra”
ZAŁĄCZNIK 1
KARTA PRACY NR 1
1. Wyszukaj interesujący obiekt przyrodniczy np. drzewo 2. Podaj nazwę gatunkową w oparciu o przewodnik do oznaczania drzew 3. Podaj nazwę zwierzęcia spotkanego na szlaku 4. Podaj nazwę zaobserwowanych ptaków
NAZWA GATUNKOWA:
DRZEW.......................................................................................
ZWIERZĄT..................................................................................
PTAKÓW....................................................................................
ZAŁĄCZNIK 2
KARTA PRACY NR 2
1. Wymień nazwy poszczególnych partii lasu pokazanych na rysunku.
………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………
2. Wypisz gatunki roślin występujące w poszczególnych partiach lasu, które zauważyłeś, podczas spaceru.
0. ……………………………………………………………………………………….
1. ………………………………………………………………………………………..
2. ……………………………………………………………………………………….
3. ……………………………………………………………………………………….
Dziękujemy za wypełnienie karty pracy wychowawcy
ANKIETA EWALUACYJNA WYCIECZKI KLASY IV
LP PYTANIE TAK NIE 1. Czy znałeś program wycieczki?
2. Czy program wycieczki był ciekawy? 3. Czy na wycieczce dowiedziałeś się czegoś nowego? Jeśli tak, to zapisz to w rubryce TAK 4. Czy w przyszłości chciałbyś uczestniczyć w podobnej wycieczce 5. Na jakich lekcjach wykorzystasz nabyte wiadomości?
Dziękujemy za wypełnienie ankiety
|
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|